Bekkenfysiotherapie

Heeft u problemen in het gebied van uw bekken, lage rug, buik of bekkenbodem? Dan kan bekkenfysiotherapie u mogelijk helpen. De spieren in de lage rug, de buik en het bekken spelen een belangrijke rol bij houding en beweging. Daarnaast hebben de bekkenbodemspieren een belangrijke taak bij plassen, vrijen en ontlasten. De spieren kunnen te slap of juist te gespannen zijn. Ook komt het voor dat ze niet op de juiste manier hun werk doen. Niet iedereen voelt deze spieren even goed, waardoor bewuste controle niet altijd even makkelijk is. Hierdoor kunnen de volgende problemen ontstaan:

• ongewild verlies van urine en/of ontlasting
  • moeilijk of niet te onderdrukken aandrang om te plassen en/of te ontlasten
  • met moeite kunnen plassen of ontlasten
  • een zwaar, drukkend gevoel in de onderbuik en/of balgevoel in vagina of anus
  • pijn in de onderbuik, rond de anus of de geslachtsdelen
  • seksuele klachten zoals pijn bij het vrijen, erectiestoornissen e.d.
  • bekkenpijn en lage rugklachten in de periode rond zwangerschap en bevalling
  • bekkenpijn en lage rugklachten door andere oorzaken dan zwangerschap of bevalling

Onze bekkenfysiotherapeut helpt u bij het leren herkennen, trainen en ontspannen van de spieren rondom het bekken. Daarbij wordt soms gebruik gemaakt van speciale apparatuur. Deze apparatuur meet de activiteit van de bekkenbodemspieren en maakt die voor u inzichtelijk.

Tijdens de behandeling kunt u ook advies krijgen over houding, belasting, toiletgedrag, eet- en drinkgewoontes en ondersteunende hulpmiddelen zoals een bekkenband. Ook met vragen op seksueel gebied kunt u bij onze bekkenfysiotherapeut terecht. Zij is bevoegd en deskundig om een inwendig onderzoek te doen.

Als er problemen ontstaan in het bekkengebied is de impact op uw dagelijks leven groot. Vaak gaan klachten in het bekkengebied gepaard met schaamte en is het niet gemakkelijk om erover te praten. Onze bekkenfysiotherapeut zal samen met u alle problemen in kaart brengen en zo samen werken aan een oplossing.